torsdag 15 april 2010

Sotaren som var på besök!

Ja då har vår trevlige sotare varit på besök! Han tar sig alltid en stund att prata med en och vi kan prata om allt möjligt som hör livet till. Tänk det måste vara ett väldigt ensamt arbete ja i varje fall med människovärlden. Kanske är det lite mer med djurvärlden han/hon kommer i kontakt med, ja med tanke på fågelbon i skorstenen och så tänker jag. För egentligen hur många stannar hemma för att sotaren ska komma? Nä oftast lägger man ut en nyckel eller så är man hemma, men han/hon får gå in igenom farstun eller grovingången och när han är klar, så stänger han dörren och åker i väg till nästa ställe. Ok och varför får han/hon göra det...jo för sotaren är ju så skitig och han skitar ju ner med. Men herregud det går ju att tvätta bort! .. jag är hemma när sotaren kommer på besök och är det på sommaren bjuder jag honom på något kallt läskande eller något annat gott. Vi ska vara rädda om våra sotare, för vem vill egentligen bli sotare i dessa tider? Jag vet inte, vet ni? Vad vet jag...där finns kanske ungdomar som drömmer om att bli sotare...Ni får rätta mig om jag har fel! Så nästa gång sotaren kommer på besök, tar er lite tid och och prata med han/hon en stund eller fråga om han/hon vill ha något att dricka. //Carola

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Carola!

Vilket fint namn du har ;) Och vilken fin blogg du har. Jag har en blogg som jag tycker att du borde besöka. Vi Carolor måste ju hålla ihop! http://carolablogg.blogg.se

Gudomliga blessings

/Carola i bloggvärlden

Mattias sa...

Hej carola, nu ser jag att det är väldigt längesen du skrev det här ^^ men jag är iaf en av dom där få som drömmer om att bli sotare ^^ så det finns iaf nån enstaka som vill de!